9,4
425 beoordelingen
Terug naar overzicht
Toyota-RAVE4-lulea-exterieur-linker-zijaanzicht-02

Toyota RAV4: 30 jaar pionier

Baanbrekend model anticipeert op veranderende eisen

De Toyota RAV4 viert zijn dertigste verjaardag. Sinds zijn introductie in 1994 is het model uitgegroeid tot een icoon in het SUV-segment. De RAV4 is voortdurend in ontwikkeling, waarbij Toyota steeds nieuwe technologieën omarmt en anticipeert op de verwachtingen en behoeften van de klant. Een overzicht van alle generaties tot nu toe.

Toyota-RAV4-1ste-generatie-exterieur-rechter-zijaanzicht-v2
Nieuw type auto

In maart 1994 op de Autosalon van Genève introduceerde Toyota een gedurfd nieuw type auto: een compacte SUV met vierwielaandrijving en een zelfdragende carrosserie. Deze Toyota RAV4 was een echte primeur: een baanbrekende, wendbare en veelzijdige auto, ontworpen voor de eisen van het moderne leven. De term SUV kwam je in die tijd nog nauwelijks tegen, maar dat veranderde vanaf mei 1994, toen de verkoop van de RAV4 van start ging. Zowel de media als klanten reageerden overweldigend positief op de Toyota RAV4.

Trouw aan visie achter conceptauto

Bij de ontwikkeling van de RAV4 handhaafde Toyota zijn visie achter het conceptmodel, de RAV-FOUR concept car, gepresenteerd op de Tokyo Motor Show in 1989. Het model bood veel ruimte in een compact, sportief en opvallend design. Met zijn hoge zitpositie, terreincapaciteiten, comfort en prestaties op de weg vindt Toyota de RAV4 als dé vrijetijds-SUV al vijf generaties opnieuw uit. Toyota past de RAV4 telkens weer aan op de veranderende smaak van klanten. Daarbij voldoet hij aan de hoogste normen voor veiligheid en duurzaamheid. 

Innovatie

Innovatie staat altijd centraal bij de RAV4. Toyota verkent steeds nieuwe technologieën om de milieu-impact te beperken. Al in 1997 introduceerde het een batterij-elektrische variant. In 2016 verscheen de RAV4 met de derde generatie van Toyota’s hybridetechnologie, naast de efficiënte benzine- en dieselversies. In 2020 volgde de RAV4 Plug-in Hybrid in Toyota’s multi-path strategie, waarin het diverse aandrijflijnen aanbiedt passend bij behoeften van de klant. Deze geëlektrificeerde versies verbeteren de rijervaring door de combinatie van efficiency, rust en prestaties. Daarnaast geeft Toyota met innovatieve nieuwe platforms en ophangingstechnologie elke generatie een veiliger, stabieler en dynamischer rijgedrag.

Toyota-RAV4-plug-in-hybrid-exterieur-linker-zijaanzicht-rood
Praktische bruikbaarheid

Toyota verbetert de praktische bruikbaarheid met royale been- en bagageruimte, uitnodigende interieurs en de nieuwste multimediasystemen. Ook verkeersveiligheid is essentieel: Toyota standaardiseert geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, inclusief de nieuwste Toyota Safety Sense-systemen die helpen om steeds veelvoorkomende verkeersongevallen te (helpen) vermijden. De RAV4 werd een groot succesverhaal. Het was de wereldwijd bestverkochte SUV in 2018 én 2019. Eind 2023 bereikte Toyota de mijlpaal van wereldwijd 14 miljoen verkochte exemplaren, waaronder ruim 2,5 miljoen in Europa. 91% van de nieuwe RAV4’s in Europa is voorzien van (plug-in) hybride aandrijflijnen. De grootste markten zijn Frankrijk, Italië, Polen, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Eerste generatie, 1994 - 2000

Toyota gaf de RAV4 een gedurfd, nieuw uiterlijk. Het reservewiel achterop verwees naar zijn terreincapaciteiten, maar hij was ook geschikt voor stedelijke omgevingen. De eerste RAV4 – in Nederland de FunCruiser – was een compact model van 3,69 meter lang met permanente vierwielaandrijving. Zijn 2,0-liter benzinemotor leverde 94 kW/129 pk. De zelfdragende, lichtgewicht carrosserie en onafhankelijke achterwielophanging waren innovatief. In 1996 verscheen een langere vijfdeursversie, optionele voorwielaandrijving en een driedeurs softtopvariant. In 1997 verscheen een batterij-elektrische versie met 45 kW/63 pk vermogen en een actieradius van ongeveer 200 km.

Toyota_RAV4-1ste-generatie-exterieur-2-wagens
Tweede generatie, 2000 - 2006

De tweede generatie RAV4 werd gebaseerd op een nieuw platform. Nieuwe wielophanging en permanente AWD zorgden voor een energiek en comfortabel rijgedrag. Ook het comfort was verbeterd met nieuwe materialen en een groter schuifbereik van de stoelen. Diverse achterbankconfiguraties zorgden voor meer functionaliteit. Uitgebreide toepassing van gerecyclede, geluiddempende materialen maakten de RAV4 duurzamer. Er was keuze uit een 1.8 en 2.0 benzinemotor met 92 kW/125 pk en 110 kW/150 pk. De permanente vierwielaandrijving was voorzien van een centraal sperdifferentieel en optioneel met een Torsen-achterdifferentieel. Vanaf 2001 bood Toyota ook een dieselmotor met 85 kW/116 pk.

Toyota-RAV4-2de-generatie-exterieur-rijdend-vooraanzicht
Toyota-RAV4-derde-generatie-exterieur-rechter-zijaanzicht
Derde generatie, 2006 - 2012

De derde generatie van de RAV4 kreeg een verfijnder uiterlijk. Hij was alleen leverbaar als vijfdeurs en weerspiegelde daarmee de veranderde voorkeuren van klanten. Met opnieuw een volledig nieuw platform werd de derde generatie ook langer. Een nieuw 4WD-systeem van Toyota debuteerde in de RAV4, met een elektronisch geregelde automatische koppeling. Toyota voorzag de RAV4 ook van Downhill Assist Control en Hill-start Assist Control. De motorkeuze omvatte benzinemotoren variërend van 2,0- tot 3,5-liter, plus een nieuwe ontwikkelde 2.2 dieselmotor. In Nederland werden alleen de 2.0 benzinemotor en 2.2 dieselmotor geleverd.

Vierde generatie, 2013 - 2018

De vierde generatie RAV4 groeide opnieuw en bood zelfs 47% meer bagageruimte dan zijn voorganger. Volledig nieuwe wielophanging verbeterde het rijcomfort zonder aan stabiliteit in te boeten. Toyota introduceerde ook geavanceerde AWD-technologie met intelligente Dynamic Torque Control. Er was keuze uit 2.0 en 2.5 benzinemotoren en 2.0 en 2.2 dieselmotoren. In 2016 verscheen een hybrideversie van de RAV4, Toyota’s eerste compacte hybride-SUV met een systeemvermogen van 145 kW/197 pk en elektronische E-Four vierwielaandrijving. Dit was niet alleen Europa’s krachtigste RAV4, maar ook de zuinigste in zijn klasse.

Toyota_RAV4-4de-generatie-exterieur-achteraanzicht-rijdend-wit
Vijfde generatie, 2018 - heden

De krachtige styling van de vijfde generatie RAV4 weerspiegelt zijn robuuste kwaliteiten. Dit was de eerste SUV op Toyota’s New Global Architecture-platform. Zijn lage zwaartepunt, lage gewicht en sterke chassis zorgen voor uitzonderlijke rijeigenschappen. Klanten kunnen ook rekenen op hybridetechnologie van de vierde generatie en een nieuwe 2,5-liter Dynamic Force-motor. Die biedt een aanzienlijke verbetering van vermogen, respons en efficiëntie. In 2020 volgde de eerste RAV4 Plug-in Hybrid. Dit is de krachtigste en efficiëntste RAV4 ooit met 225 kW/306 pk, een elektrische actieradius tot 75 km en bijzonder lage verbruiks- en CO2-waarden.

Toyota-RAV4-5de-generatie-exterieur-bovenaanzicht-wit-zwart
GR SPORT, 2023 - heden

Het nieuwste hoofdstuk in het verhaal van de Toyota RAV4 is de RAV4 GR SPORT, een uitbreiding van het gamma met een styling en uitrusting die sportiviteit en raffinement uitstralen, geïnspireerd door TOYOTA GAZOO Racing. Met de missie van Toyota GAZOO Racing om steeds betere auto’s te creëren door middel van autosport biedt de RAV4 GR SPORT sportievere looks, 19-inch lichtmetalen velgen en een verbeterde wielophanging. Laatstgenoemde, met onder meer stijvere veren en aangepaste schokdemperinstellingen, verbetert de wegligging en zorgt voor een extra enerverende rijervaring.

Meer over GAZOO Racing
Toyota-RAV4-GR-Sport-combo-exterieur-twee-auto's-rood-wit
Meer info over de RAV4 Vraag proefrit aan Inschrijven Toyota nieuwsbrief